Tiia, 47, iloitsee: ”Nälkäkiukku katosi”

Tässä Tiian tarina hänen omin sanoin.

Kiitos Tiia, että halusit jakaa tarinasi. Uskon, että tämä tarina inspiroi lukijaansa ja tarinaan pystyy moni varmasti samaistumaan. Toivotamme Tiialle kaikkea hyvää ja paljon terveyttä tuleviin vuosiin!

Terveisin Vasteen Maiju ja Tuomas

Olin seurannut keto-dieetillä olevan tuttavani oloa ja elämää ja näin, miten paljon paremmin hän vaikutti voivan. Kun sitten näin itse Vasteen ilmoituksen Facebookissa, tein oman päätökseni viime vuoden joulukuussa.

Olisin halunnut aloittaa valmennuksen jo ennen joulua, jotta selviäisin jouluherkuttelusta helpommin. Pääsin ryhmään kuitenkin vasta helmikuussa, mikä lopulta olikin hyvä asia. Näin pystyin valmistautumaan henkisesti tulevaan muutokseen paremmin. Lopulta jo oikein odotin valmennuksen aloittamista.

Kun tyhjensin kotona ruokakaapit kaikesta hiilihydraattipitoisesta ruoasta ja raaka-aineista, tuntui suursiivous hyvältä. Sain Maijulta listan keto ruokavalioon sopivista ruoka-aineista. Ruokaostoksilla käynti olikin helpompaa. Toisaalta aikaa kului enemmän, kun tutki tuotteita, mitä eri ruoat ja ruoka-aineet sisältävät ja paljonko niissä oli sokereita.

Ruokavalion muuttamisessa alku oli helppo. Sain Maijulta tukea, hän oli hyvä valmentaja, jolla oli herpaantumaton ote. En jäänyt yksin ja sain tarvittaessa nopeasti vastauksia mieltä askarruttaviini kysymyksiini.

Verenpaineen ja -sokerin tarkkailu auttoivat ymmärtämään, mitä ruoka saa kehossani aikaiseksi. Ja kauhun sekaisin ajatuksin pohdin, mitä litra jäätelö ja suklaalevy ovat tehneet elimistölleni – ja mikä tuolloin on pahan olon aiheuttanut.

Olen syönyt puhdasta luomuruokaa, mutta en ole kokkaillut ketoruokaa lainkaan valmiista resepteistä. Olen suosinut parsa- ja kukkakaaleja, juustoja ja yrttejä olen käyttänyt todella paljon kokatessani. Olen oivaltanut, miten puhdas ruoka vaikuttaa sekä mieleen että fyysiseen olotilaan.

Vaikka söi vain kaksi kertaa päivässä, tuntui, että olen koko ajan syömässä. Sopiva ruoka rytmi elämäntilanteeseen oli aloittaa aamulla lämpimällä ruoalla. Söin töissä päivällä toisen aterian ja illalla en syönyt enää mitään. Näläntunnetta ei potenut, ja sokerin himo katosi viikossa kokonaan. Ja mikä parasta, nälkä kiukut katosivat myös.

Olen kokannut paljon munakkaita, joiden makua olen höystänyt yrteillä. En olen kaivannut suutuntumaa tuttuihin herkkuihin tai esimerkiksi leipään.

Nukun paremmin ja on ihana herätä, kun saa syödä heti aamulla kunnon ruoan.

Olen oireillut ikäni monista ruoka-aineista turvotuksella ja monilla muilla oireilla. En ole kaivannut entisiä herkkuja lainkaan. Jäätelö on saanut jäädä kaupan hyllyille. Hallitsemattomia mielitekoja en ole kokenut.

Ruokavalion muutos näkyi kehossani hyvin nopeasti. Tuntui, että laihduin silmissä! Esimerkiksi reidet kaventuivat, joihin aikaisemmin eivät ole dieetit vaikuttaneet. Vaatteet jäivät alati pieniksi. Hankin lopulta yhden koon haaremihousut, jotka pysyivät jalassa, vaikka sentit karisivat ympäriltä.

Mielialani koheni ja unentarve väheni. Mieli oli tasainen ja pms-oireet rauhoittuivat. Olen jaksanut paremmin myös fyysisesti kuin koskaan.

Kolmen kuukauden jälkeen veriarvoni olivat paremmat ja kolesteroliarvokin oli laskenut. Tunsin, että kehoni voi paremmin. Kun valmennus loppui, oli oikeastaan ikävä, kun ei ollut enää säännöllisesti yhteydessä Maijun kanssa.

Kuva: Maria Kalmi

Muita artikkeleita

Solut täyttyvät glukoosista – Insuliiniresistenssin biokemiaa

Jos sinulla on liikaa glukoosia solun sisäisessä tilassa (intrasellulaarinen tila), maksa yrittää päästä siitä eroon valmistamalla rasvaa (Smith et al. 2019) ja samaan aikaan insuliini yrittää työntää uutta glukoosia jo täynnä oleviin soluihin. Maksa lähettää tätä uutta rasvaa VLDL (very low density lipoproteiini) muodossa muualle elimistöön. Näin syntyy viskeraalisen alueen rasva eli vaarallinen sisäelin rasva (rasvamaksa, rasvahaima, vatsanalaisrasva).

Lue lisää ›

Hiilihydraatti-insuliinimalli haastaa perinteisen kalorimallin lihavuuden hoidossa (Ludwig et al. 2021 The American Journal of Clinical Nutrition)

Yleisen näkemyksen mukaan liikalihavuusepidemia johtuu nykyaikaisten, erittäin maukkaiden, energiapitoisten jalostettujen elintarvikkeiden liiallisesta kulutuksesta, jota pahentaa istuva elämäntapa. Lihavuustilastot ovat kuitenkin historiallisen korkealla, vaikka energian tasapainomalli (EBM) ohjaa jatkuvasti keskittymistä syömään vähemmän ja liikkumaan enemmän.

Lue lisää ›